Zainteresowania badawcze
lingwodydaktyka, w szczególności problemy rozwijania i doskonalenia kompetencji tekstotwórczej oraz świadomości językowej uczniów; także wpływ przemian społeczno-kulturowych dokonujących się we współczesnym świecie na potrzeby edukacyjne uczniów na wszystkich etapach edukacji szkolnej
stylistyczna analiza dyskursu, przede wszystkim styl dyskursu dydaktycznego oraz powiązane z nim style dyskursu naukowego i dyskursu potocznego
genologia lingwistyczna z akcentem na gatunki dydaktyczne, w tym podręcznik szkolny
Monografie autorskie:
Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy , Opole 2018.
Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana , Opole 2009.
Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku , Opole 1997.
Redakcje monografii:
„Języka a Edukacja 4. Wychowanie językowe”, Opole 2015.
„Języka a Edukacja 3. Świadomość językowa”, Opole 2014.
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej , Kraków 2013.
„Języka a Edukacja 2. Tekst edukacyjny”, Opole 2013.
„Języka a Edukacja 1. Kształcenie językowe”, Opole 2012.
Filologiczny widnokrąg. Obrazy stare i nowe , Opole 2012.
Uczeń w świecie języka i tekstów , Opole 2010.
Kształcenie porozumiewania się, Opole 1994.
Projekty badawcze
Projekt badawczy zespołowy nr N N104 378640 „Style współczesnego języka polskiego” 2010-2013.
Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy region II” (IBE/26/D/2012) 2012-2015.
Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego” 2014 (IBE/33/D/2014).
Projekt badawczy habilitacyjny nr N 104 044 32/4225 : „ Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” 2007-2009.
Projekt badawczy nr H 01D 00726: „ Badania nad komunikatywnością i funkcjami podręczników kształcenia językowego w zreformowanej szkole” 2003-2006; projekt prowadzony przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, kier. projektu prof. dr hab. Helena Synowiec.
Grant promotorski nr 1 H01D 006 10: „ Struktura językowa podręczników do nauki o języku w szkole podstawowej” 1995-96.
Projekt „Pilotaż nowych egzaminów maturalnych”, w komponencie IV.4 w obszarze języka polskiego „Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego” na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Członkostwo (aktualne) w gremiach naukowych krajowych i międzynarodowych
Komisja Stylistyczna Międzynarodowego Komitetu Slawistów
Zespół Dydaktyczny Rady Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Nagrody
Nagroda naukowa w dziedzinie językoznawstwa im. Kazimierza Nitscha przyznana przez Polską Akademię Nauk Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych za pracę „Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” (2011)
Uzyskane stopnie i tytuły naukowe
1996 – doktor nauk humanistycznych
2009 – doktor habilitowany w dziedzinie nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo
2019 – profesor nauk humanistycznych
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego
fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii
lingwistyka tekstu
analiza dyskursu
metodologia badań humanistycznych (językoznawstwo)
warsztaty badawcze językoznawcze
dydaktyka języka polskiego (kształcenie językowe)
kompetencje komunikacyjne nauczyciela języka polskiego
seminaria dyplomowe