Zainteresowania badawcze
lingwodydaktyka, w szczególności problemy rozwijania i doskonalenia kompetencji tekstotwórczej oraz świadomości językowej uczniów; także wpływ przemian społeczno-kulturowych dokonujących się we współczesnym świecie na potrzeby edukacyjne uczniów na wszystkich etapach edukacji szkolnej
stylistyczna analiza dyskursu, przede wszystkim styl dyskursu dydaktycznego oraz powiązane z nim style dyskursu naukowego i dyskursu potocznego
genologia lingwistyczna z akcentem na gatunki dydaktyczne, w tym podręcznik szkolny
Monografie autorskie:
Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy , Opole 2018.
Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana , Opole 2009.
Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku , Opole 1997.
Redakcje monografii:
„Języka a Edukacja 4. Wychowanie językowe”, Opole 2015.
„Języka a Edukacja 3. Świadomość językowa”, Opole 2014.
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej , Kraków 2013.
„Języka a Edukacja 2. Tekst edukacyjny”, Opole 2013.
„Języka a Edukacja 1. Kształcenie językowe”, Opole 2012.
Filologiczny widnokrąg. Obrazy stare i nowe , Opole 2012.
Uczeń w świecie języka i tekstów , Opole 2010.
Kształcenie porozumiewania się, Opole 1994.
Projekty badawcze
Projekt badawczy zespołowy nr N N104 378640 „Style współczesnego języka polskiego” 2010-2013.
Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy region II” (IBE/26/D/2012) 2012-2015.
Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego” 2014 (IBE/33/D/2014).
Projekt badawczy habilitacyjny nr N 104 044 32/4225 : „ Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” 2007-2009.
Projekt badawczy nr H 01D 00726: „ Badania nad komunikatywnością i funkcjami podręczników kształcenia językowego w zreformowanej szkole” 2003-2006; projekt prowadzony przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, kier. projektu prof. dr hab. Helena Synowiec.
Grant promotorski nr 1 H01D 006 10: „ Struktura językowa podręczników do nauki o języku w szkole podstawowej” 1995-96.
Projekt „Pilotaż nowych egzaminów maturalnych”, w komponencie IV.4 w obszarze języka polskiego „Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego” na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Członkostwo (aktualne) w gremiach naukowych krajowych i międzynarodowych
Komisja Stylistyczna Międzynarodowego Komitetu Slawistów
Zespół Dydaktyczny Rady Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Nagrody
Nagroda naukowa w dziedzinie językoznawstwa im. Kazimierza Nitscha przyznana przez Polską Akademię Nauk Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych za pracę „Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” (2011)
Uzyskane stopnie i tytuły naukowe
1996 – doktor nauk humanistycznych
2009 – doktor habilitowany w dziedzinie nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo
2019 – profesor nauk humanistycznych
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego
fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii
lingwistyka tekstu
analiza dyskursu
metodologia badań humanistycznych (językoznawstwo)
warsztaty badawcze językoznawcze
dydaktyka języka polskiego (kształcenie językowe)
kompetencje komunikacyjne nauczyciela języka polskiego
seminaria dyplomowe
Instytut Językoznawstwa
pl. Mikołaja Kopernika 11
45-040 Opole
pok. 203
tel.: +48 77 541 60 03
e-mail: ij@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382