Pracownik
adiunkt
Zainteresowania badawcze:

Obszar moich badań obejmuje przede wszystkim zagadnienia związane z dyskursem specjalistycznym, szczególnie w kontekście procesu komunikacji zawodowej. Szczególną uwagę poświęcam badaniom dotyczącym skuteczności komunikacji w środowisku biznesowym, gdzie francuski język specjalistyczny pełni kluczową rolę, jako narzędzie międzynarodowej wymiany myśli i negocjacji.

Obszar moich badań koncentruje się również na analizie dyskursu specjalistycznego w kontekście nauczania komunikacji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem francuskiego języka biznesu. Interesuje mnie także rola precyzyjnej komunikacji interpersonalnej w formie pisemnej w różnych kontekstach zawodowych, co ma kluczowe znaczenie w tworzeniu strategii optymalizujących skuteczność przekazu i negocjacji w środowisku międzynarodowym.

CERTYFIKOWANE KURSY, SZKOLENIA, WARSZTATY (do 2023 r.)

Pedagogika, dydaktyka, metodyka (edukacja)

  • 2002, Katowice, szkolenie nt.  Współczesne metody nauczania języka francuskiego. Elementy realioznawstwa a zastosowanie dokumentów autentycznych.
  • 2002, Katowice, Kurs instruktażowy dla kierowników wycieczek szkolnych dzieci i młodzieży.
  • 2002, Katowice, szkolenie  nt.  Awans zawodowy: doskonalenie zawodowe.
  • 2002, Katowice, szkolenie  nt. Ścieżki edukacyjne: doskonalenie zawodowe.
  • 2002, Katowice, Kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku.
  • 2010, Sosnowiec, warsztaty metodyczne nt. Les techniques innovantes dans l'expression orale et la prise de parole en classe de FLE chez les enfants et les préadolescents.
  • 2012, Sosnowiec, warsztaty metodyczne nt. Organiser les cours avec Agenda, nouvelle méthode Hachette pour adultes.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. CPD – nowoczesne metody aktywizacji słuchacza.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Dziecko – uczeń z orzeczeniem lub opinią w przedszkolu/szkole/placówce – kształcenie, pomoc, wsparcie i dokumentowanie.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach w obliczu współczesnych wymagań edukacyjnych.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Sala doświadczania świata miejscem kreatywnych zajęć pobudzających zmysły człowieka.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Jak myśleć pozytywnie, czyli o budowaniu optymistycznego stylu myślenia u dzieci i młodzieży.
  • 2018, Żywiec, szkolenie nt. Jak rozwijać umiejętności społeczno-emocjonalne u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wskazówki praktyczne.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Jak inspirować do rozwoju – aktywne metody pracy z uczniem z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Spotkanie z wyobraźnią - rozwój twórczości i kreatywności dziecka w wieku wczesnoszkolnym poprzez działania arteterapeutyczne.
  • 2020, szkolenie nt. Żeby lekcja stała się przygodą i podróżą – projekty online na zajęciach językowych w klasach 1-3.
  • 2020, szkolenie nt. Zaktywizuj ucznia online!
  • 2020, szkolenie nt. Sztuka (prze)życia. Praktyczne zadania językowe nie tylko na czas kwarantanny.
  • 2020, szkolenie nt. Fiszki na lekcji online.
  • 2020, szkolenie nt. Dyslektyk w świecie online.
  • 2020, szkolenie nt. 10 umiejętności interpersonalnych dla każdego nauczyciela.
  • 2020, szkolenie nt. Lekcja online: w grupie i parze.
  • 2020, szkolenie nt. Genialne pomysły na lekcje z dziećmi.
  • 2020, szkolenie nt. Pierwsze kroki z narzędziami googla na lekcjach online.
  • 2020, szkolenie nt. Po co ci te social media?
  • 2020, szkolenie nt. Słówkowy zawrót głowy.
  • 2020, szkolenie nt. W tym porządku jest metoda.
  • 2020, szkolenie nt. Zdalna lekcja, niekoniecznie na żywo.
  • 2020, szkolenie nt. Uczę klasę szóstą i co dalej? - czyli jak wybrać podręcznik dla klasy siódmej i przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty.
  • 2020, szkolenie nt. Jak w rok Instagram wypromował moją szkołę językową.
  • 2020, szkolenie nt. Nie trać czasu i energii. Jak design thinking pomoże ci mądrze wprowadzić nowości w szkole.
  • 2020, szkolenie nt. Metodyk promuje szkołę w social mediach.
  • 2020, szkolenie nt. Idealna zdalna lekcja.
  • 2020, szkolenie nt. Zdolna zdalna lekcja z dziećmi.
  • 2020, szkolenie nt. Poznaj 10 prawd o zarządzaniu kreatywnością w szkole i na lekcji.
  • 2020, webinarium Co nam mówią rysunki przedszkolaka?
  • 2020, szkolenie nt. Test na edukacyjnego innowatora: sprawdź się w 20 pytaniach.
  • 2020, szkolenie nt. Wypisz wymaluj - na tablecie – pomysły na lekcje online.
  • 2020, szkolenie nt. 34 talenty nauczyciela – jak twoje talenty neuronalne kształtują twój styl pracy?
  • 2020, szkolenie nt. Jak to wszystko ogarnąć? Czyli mój sekret nauczycielskiej produktywności.
  • 2020, szkolenie nt. W tym roku realizuję politykę oświatową… kreatywnie!.
  • 2020, szkolenie nt. Diy z przedszkolakiem. Kreatywnie i śpiewająco.
  • 2020, szkolenie nt. Gramatyka na wesoło – nie tylko na lekcjach online.
  • 2020 , szkolenie nt. Jak wybrać odpowiednią metodę nauczania we wczesnej edukacji językowej?
  • 2021, szkolenie nt. Pokaż mi, że potrafisz! – Ocenianie to nie musi być wyzwanie.
  • 2021, szkolenie nt. Zajęcia hybrydowe z dziećmi? No problem!
  • 2021, szkolenie nt. O nie ma nudy w wakacje, od tego są stacje. Stacje zabaw, czyli super zabawy w przedszkolu.
  • 2021, szkolenie nt. 35 zabaw do zadań specjalnych w przedszkolu.
  • 2021, szkolenie nt. Bo cała lekcja jest ważna. 7 zasad naprawdę dobrej lekcji.
  • 2021, szkolenie nt. 10 aktywności na dobry początek roku.
  • 2021, szkolenie nt. Nigdy się tego nie nauczę – negatywne przekonania dorosłych uczniów.
  • 2021, szkolenie nt. To (nie)szczęście B2.
  • 2021, szkolenie nt. Słówkowy zawrót głowy.
  • 2021, szkolenie nt. Wiosenne porządki w pudle z pomysłami.
  • 2021, szkolenie nt. Wyrzucić, czy twórczo wykorzystać? Jak sprytnie wykorzystać eko zagadnienia do zajęć w szkole?
  • 2021, szkolenie nt. Jak zadawać pytania uczniom w ankiecie satysfakcji, aby dowiedzieć się prawdy o swojej szkole i swoich lekcjach.
  • 2021, szkolenie nt. Nauczyciel w roli trenera, czy to zajęcia dla ciebie?
  • 2021, szkolenie online nt. Akademia sensoryczna – czyli 15 pomysłów na sprawdzone zabawy pobudzające wszystkie zmysły.
  • 2022, szkolenie nt. 10 najczęstszych błędów nauczycieli języka angielskiego.
  • 2022, szkolenie nt. W piosenkach lubię twist czyli mniej (o)grane piosenki na lekcjach języków.
  • 2022, szkolenie nt. Flip - najlepsza aplikacja do ćwiczenia mówienia? Plus praktyczne pomysły na lekcje.
  • 2022, szkolenie nt. 5 zasad prowadzenia dobrych lekcji BEZ podręcznika.
  • 2022, szkolenie nt. Moja klasa po wakacjach – chaos czy harmonia?
  • 2022, szkolenie nt. Are you thinking about having your own language school?
  • 2023, szkolenie nt. 10 ideas for teaching listening skills.
  • 2023, szkolenie nt. Najważniejszy i największy błąd twórców edukacyjnych, czyli jak nie strzelić sobie „samobója”.
  • 2023, szkolenie nt. Szkoła 2023 roku - anachronicznie nowoczesna czy nowocześnie anachroniczna?
  • 2023, szkolenie nt. 5 mistakes to avoid on the way to a successful educational brand.
  • 2023, szkolenie nt. Dziecko dyspraktyczne w terapii integracji sensorycznej.

 

Biznes, ekonomia, administracja

  • 2011, Katowice, szkolenie nt. E-biznes i reklama w Internecie.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Kreatywny marketing i sprzedaż.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Komunikacja i negocjacje.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. 7 Program Ramowy Badań, Rozwoju Technologicznego i Wdrożeń Wspólnoty Europejskiej.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Fundusze Unii Europejskiej czyli jak sfinansować pomysły na biznes.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Planowanie i kontrola biznesu.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Modele biznesowe w zakładaniu spin-off.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Montaże finansowe biznesu.
  • 2012, Wrocław, szkolenie nt. Profesjonalny biznes plan. (projekt: Komercjalizacja drogą do sukcesu. Nr POKL. 04.02.00-00-010/11).
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Wyzwania e-commerce dla logistyki.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Strategia doskonała – Jak zostać nowoczesnym menadżerem?
  • 2020, szkolenie nt. Mój lektor na kursie firmowym: wyłącznie uczy czy także sprzedaje?
  • 2021, szkolenie nt. 10 najczęściej popełnianych błędów w marketingu twojej szkoły.
  • 2021, szkolenie nt. ABC skutecznej reklamy na Facebooku.
  • 2021, szkolenie nt. Nikt nie wierzył, że nam się uda, czyli o budowaniu firmy edukacyjnej marzeń.
  • 2021, szkolenie nt. Umowa o pracę, zlecenia czy działalność? O formach zatrudnienia lektora w szkole językowej.
  • 2021, szkolenie nt. Trenerze! Zacznij zarabiać na swojej wiedzy!
  • 2023, szkolenie nt. Realizacja audytów zdalnych - praktyczne doświadczenia i rekomendacje.
  • 2023, szkolenie nt. Jak być olimpijczykiem biznesu ?
  • 2023, szkolenie nt. HR jako partner biznesu - wyzwania na rok 2023.
  • 2023, szkolenie nt. Negocjacje w biznesie.
  • 2023, szkolenie nt. Od strategii firmy do projektów.
  • 2023, szkolenie nt. O budowaniu relacji w zespole w wersji "low cost".
  • 2023, szkolenie nt. Zaostrzenie kar nakładanych przez PIP za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców.
  • 2023, szkolenie nt. Praktyczne rady, jak tworzyć własne, mądre materiały na lekcje.
  • 2023, szkolenie nt. Pięć kreatywnych kart pracy z wykorzystaniem Canvy – Jak zainspirować najmłodszych do nauki angielskiego.
  • 2023, szkolenie nt. Effective communication in modern language schools.
  • 2023, szkolenie nt. Tworzysz testy? Tych błędów nie popełniaj!

Nauczanie na odległość

  • 2010, Sosnowiec, szkolenie nt. Obsługa platformy Moodle.
  • 2014, Sosnowiec, s zkolenie nt. Komputerowe wspomaganie tłumaczy (CAT).
  • 2020, szkolenie nt. Insta-kurs dla nauczycieli. Pierwsze kroki nauczyciela na Instagramie.
  • 2020, szkolenie nt. MS TEAMS bez tajemnic.
  • 2020, szkolenie nt. Google Classroom bez tajemnic.
  • 2020, szkolenie nt. Zadania w online – nie tylko na ocenę. Jak przygotować testy i projekty, których tak łatwo nie da się oszukać i które wymagają zaangażowania ucznia.
  • 2021, szkolenie nt. Tworzymy (interaktywną) książkę.
  • 2021, szkolenie nt. Jak uczyć dzieci online?

 

Inne

  • 2003, Katowice, kurs nt.   Pierwsza pomoc przedmedyczna.
  • 2008, Katowice, Kurs języka migowego (kurs I stopnia).
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Techniki skutecznej współpracy z otoczeniem.
  • 2011, Katowice, szkolenie nt. Ochrona praw własności intelektualnej.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Współpraca zespołowa w projekcie. Łamanie reguł czy samoorganizacja?
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Zapraszam do rozmowy… Czyli o współczesnej komunikacji między dorosłymi i dziećmi.
  • 2018, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Dobre wrażenie w cenie – autoprezentacja w pigułce.
  • 2018, Katowice, szkolenie nt. Logopedia – procesy komunikacji językowej.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Mowa i jej aspekty – logopedia i jej interdyscyplinarność.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Ćwiczenia rozwijające motorykę narządów artykulacyjnych dr Karli Svobodowej szansą dla dziecka i logopedy.
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Neuroróżnorodność: moda czy specyfika naszych czasów?
  • 2019, Dąbrowa Górnicza, szkolenie nt. Jak wspierać innych w wyznaczaniu i skutecznym realizowaniu celów?
  • 2020, szkolenie nt. Tylko odwaga nas uratuje. Jak trenować odwagę w czasie kryzysu.
  • 2020, szkolenie nt. 5 grzechów głównych reklam na Facebooku.
  • 2020, szkolenie nt. Zarządzasz czasem, czy sobą w czasie?
  • 2022, szkolenie nt. Rozwój nie jedno ma imię. Poznaj 5 kręgów rozwoju nauczyciela.
  • 2022, szkolenie nt. Horyzonty (dorosłych) są od poszerzania.
  • 2022, szkolenie nt. Trening słuchania kreatywnie.
  • 2022, szkolenie nt. Praktyka rozwiązywania języka na 10 sposobów. Dla dorosłych!
  • 2023, szkolenie nt. Prawo w świecie sztucznej inteligencji.
  • 2023, szkolenie nt. Gdzie mieszka mowa? - neurologiczne aspekty powstawania mowy.
  • 2023, szkolenie nt. Skuteczny proces oceny pracownika oparty na kompetencjach jako ważny czynnik motywacyjny.
  • 2023, szkolenie nt. Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują.
  • 2023, szkolenie nt. Czy na pewno znasz swoja prawa i obowiązki.


Wykaz wybranych publikacji:

Wybrane publikacje naukowe

·        MONOGRAFIE 

Markowski Grzegorz, Rôle didactique de textes dans l’enseignement/apprentissage de la terminologie spécialisée à l’exemple du français langue des affaires, langue étrangère. Evaluation linguistique des textes. 2017, Poznań, Wyd. Rys. str. 326.

Markowski Grzegorz, Perception du lexique spécialisé. Études d'efficacité de différents textes. 2008, Katowice, Wyd. UŚ, praca naukowa nr 2608, str. 180.

·        ARTYKUŁY 

Markowski Grzegorz, L’interaction et la créativité dans l’enseignement/apprentissage du français langue étrangère aux enfants et adolescents (niveaux A1, A2). Propositions d’activités ludiques. 2020, Synergies Afrique des Grands Lacs, 9, Sylvains-les-Moulins, str. 27-41.

Markowski Grzegorz, L’importance des activités ludiques dans le processus d’enseignement/apprentissage des langues de spécialisé aux jeunes adolescents et aux adultes. Présentation des résultats d’une enquête. 2019. W: Vade Mecum do Ensimo Das Línguas Estrangeiras/Adicionais. Red. Cláudia Cristina Ferreira, Campinas – SP: Wydawnictwo: Pontes Editores, str. 267-282.

Markowski Grzegorz, Artur Pałasz, Ewa Gołębiewska-Rojczyk et al, Neurolight – astonishing advances in brain imaging. 2014, The International Journal of Neuroscience.

Markowski Grzegorz, Artur Pałasz, Damien Lapray, Christelle Peyron et al, Dual orexin receptor antagonists – promising agents in the treatment of sleep disorders. 2013, The International Journal of Neuropsychopharmacology. Cambridge University Press.

Markowski Grzegorz, Etude comparative de la fréquence du lexique dans de divers textes spécialisés. De l’utilité didactique du texte authentique. 2012, Synergies Algérie, 16, str. 163-176.

Markowski Grzegorz, Analyse de la densité de la terminologie spécialisée à l’exemple des textes provenant des manuels de français langue des affaires. 2012. W: Avrupa Birliği’ne Giriş Sürecinde Türkiye’de Çeviri Sorunları ve Çözüm Yolları. The Translation Problems and Solutions in Turkey in the Process of Admission to EU. Red. I. Siğirci, A. Güneş, Z. Tok, Kırıkkale: Wydawnictwo Uniwersytetu w Kirikkale, str. 367-375.

Markowski Grzegorz, Autentyczny tekst pisany jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu dorosłych komunikowania się  w języku specjalistycznym.  2011, Neofilolog, 37, str. 109-121.

Markowski Grzegorz, Krótkie rozważania na temat komunikowania międzyludzkiego. 2010. W: Zrozumieć Innego. Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej. Red. O. Glebova, M. Niemiec-Knaś, Częstochowa: Wydawnictwo AJD, str. 99-105.

Markowski Grzegorz, Cele nauczania specjalistycznego języka francuskiego na lektoratach w szkołach wyższych. 2009, Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania języków obcych. Red. M. Grabara, Częstochowa, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, str. 105-112.

Markowski Grzegorz, Komunikacja międzykulturowa a proces nauczania dorosłych francuskiego języka specjalistycznego jako obcego. 2009, Neofilolog, 33, Poznań, str. 239-246.

Markowski Grzegorz, L'influence de l'âge des jeunes apprenants sur leur attitude envers le processus d'apprentissage de la langue étrangère . 2008, Synergies Pays Scandinaves, 3, Arhus, str. 45-50.

Markowski Grzegorz, Rola gier i zabaw w nauczaniu dorosłych na przykładzie francuskiego języka specjalistycznego jako obcego. 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. TOM I, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, str. 75-80.

Markowski Grzegorz, Gry leksykalne w nauczaniu francuskiego języka handlowego. 2006, Języki Obce w Szkole, 2, Warszawa, str. 53-57.

Markowski Grzegorz, Utilité didactique des textes authentiques dans l'enseignement du français langue étrangère des affaires aux adultes. 2006, Synergies Pologne, 2, Kraków, str. 132-138.

Markowski Grzegorz, Rola i zadania nauczyciela w zakresie wczesnego nauczania języków obcych w jednoczącej się Europie. 2005, Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice, str. 246-250.

Markowski Grzegorz, Types et rôle de la mémoire humaine. 2005, Synergies Pologne, 1, Kraków, str. 100-105.

Markowski Grzegorz, Możliwości przyśpieszenia recepcji w procesie nauczania języka francuskiego specjalistycznego z wykorzystaniem tekstów autentycznych korespondencji handlowej. 2004, Neofilolog, 25, Poznań, str. 31-35.

Markowski Grzegorz, Quelques considérations à propos de l'évaluation linguistique et de l'utilité glottodidactique des documents en français langue de spécialité . 2004, Actes du 8e Séminaire international d'études doctorales, Prešov, str. 269-273.

Markowski Grzegorz, Rola autentycznych dokumentów handlowych w procesie nauczania specjalistycznego języka francuskiego jako obcego. 2004, Neofilolog, 26, Poznań, str. 91-94.

Markowski Grzegorz, Różnorodność rozwiązań instytucjonalnych i podejść metodologicznych w zakresie wczesnego nauczania języków obcych zalecanego przez Radę Współpracy Kulturalnej Unii Europejskiej. 2002, Studia Neofilologiczne 3 - Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Red. P. Płusa, I. Świtała, Częstochowa, str. 35-41.

Markowski Grzegorz, Sprawozdanie z projektu opracowanego przez Radę Współpracy Kulturalnej Unii Europejskiej - recenzja książki L'enseignement des langues étrangères à l'école primaire (5-6 ans/10-11ans). 2002, Studia Neofilologiczne 3 - Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Red. P. Płusa, I. Świtała, Częstochowa, str. 391-392.

Markowski Grzegorz, Funkcje stymulujące technik zabawowych w procesie akwizycji języków obcych na przykładzie języka francuskiego. 2001, Teoria i praktyka dydaktyki języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Red. J. Arabski, Katowice, Wyd. UŚ, str. 54-60.


Wykłady i stypendia na zagranicznych uczelniach

2016, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.

2014, Université Libre de Bruxelles, Bruksela, Belgia.

2013, FIF Dresden, Dresden University of Applied Sciences (HTW), Drezno, Niemcy.

2013, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.

2013, Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures étrangères, Bukareszt, Rumunia.

2012, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, Faculté de Lettres, Valenciennes, Francja.

2012, Université d'Estrémadure ( Universidad de Extremadura ) , Faculté de Lettres et Philosophie, Cáceres, Hiszpania.

2012, Fraunhofer IFF, Magdeburg, Niemcy.

2011 (maj), Université de Kirikkale, Faculté des Sciences et des Lettres, Kirikkale, Turcja.

2011 , Université Stendhal-Grenoble 3, Centre Universitaire d'Etudes Françaises (CUEF), Grenoble, Francja.

2011 (październik), Université de Kirikkale, Faculté des Sciences et des Lettres, Kirikkale, Turcja.

2010, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.

2010, Université de Rome «La Sapienza», Faculté de Lettres et Philosophie, Rzym, Włochy.

2009, Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures étrangères, Bukareszt, Rumunia.

2008, Université d'Angers, UFR Lettres, Langues et Sciences Humaines, Angers, Francja.

2002, Université de Franche-Comté, Centre de Linguistique Appliquée, Besançon, Francja.


 


 


 


 


Skip to content