Obszar moich badań obejmuje przede wszystkim zagadnienia związane z dyskursem specjalistycznym, szczególnie w kontekście procesu komunikacji zawodowej. Szczególną uwagę poświęcam badaniom dotyczącym skuteczności komunikacji w środowisku biznesowym, gdzie francuski język specjalistyczny pełni kluczową rolę, jako narzędzie międzynarodowej wymiany myśli i negocjacji.
Obszar moich badań koncentruje się również na analizie dyskursu specjalistycznego w kontekście nauczania komunikacji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem francuskiego języka biznesu. Interesuje mnie także rola precyzyjnej komunikacji interpersonalnej w formie pisemnej w różnych kontekstach zawodowych, co ma kluczowe znaczenie w tworzeniu strategii optymalizujących skuteczność przekazu i negocjacji w środowisku międzynarodowym.
CERTYFIKOWANE KURSY, SZKOLENIA, WARSZTATY (do 2023 r.)
Pedagogika, dydaktyka, metodyka (edukacja)
Biznes, ekonomia, administracja
Nauczanie na odległość
Inne
Wybrane publikacje naukowe
· MONOGRAFIE
Markowski Grzegorz, Rôle didactique de textes dans l’enseignement/apprentissage de la terminologie spécialisée à l’exemple du français langue des affaires, langue étrangère. Evaluation linguistique des textes. 2017, Poznań, Wyd. Rys. str. 326.
Markowski Grzegorz, Perception du lexique spécialisé. Études d'efficacité de différents textes. 2008, Katowice, Wyd. UŚ, praca naukowa nr 2608, str. 180.
· ARTYKUŁY
Markowski Grzegorz, L’interaction et la créativité dans l’enseignement/apprentissage du français langue étrangère aux enfants et adolescents (niveaux A1, A2). Propositions d’activités ludiques. 2020, Synergies Afrique des Grands Lacs, 9, Sylvains-les-Moulins, str. 27-41.
Markowski Grzegorz, L’importance des activités ludiques dans le processus d’enseignement/apprentissage des langues de spécialisé aux jeunes adolescents et aux adultes. Présentation des résultats d’une enquête. 2019. W: Vade Mecum do Ensimo Das Línguas Estrangeiras/Adicionais. Red. Cláudia Cristina Ferreira, Campinas – SP: Wydawnictwo: Pontes Editores, str. 267-282.
Markowski Grzegorz, Artur Pałasz, Ewa Gołębiewska-Rojczyk et al, Neurolight – astonishing advances in brain imaging. 2014, The International Journal of Neuroscience.
Markowski Grzegorz, Artur Pałasz, Damien Lapray, Christelle Peyron et al, Dual orexin receptor antagonists – promising agents in the treatment of sleep disorders. 2013, The International Journal of Neuropsychopharmacology. Cambridge University Press.
Markowski Grzegorz, Etude comparative de la fréquence du lexique dans de divers textes spécialisés. De l’utilité didactique du texte authentique. 2012, Synergies Algérie, 16, str. 163-176.
Markowski Grzegorz, Analyse de la densité de la terminologie spécialisée à l’exemple des textes provenant des manuels de français langue des affaires. 2012. W: Avrupa Birliği’ne Giriş Sürecinde Türkiye’de Çeviri Sorunları ve Çözüm Yolları. The Translation Problems and Solutions in Turkey in the Process of Admission to EU. Red. I. Siğirci, A. Güneş, Z. Tok, Kırıkkale: Wydawnictwo Uniwersytetu w Kirikkale, str. 367-375.
Markowski Grzegorz, Autentyczny tekst pisany jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu dorosłych komunikowania się w języku specjalistycznym. 2011, Neofilolog, 37, str. 109-121.
Markowski Grzegorz, Krótkie rozważania na temat komunikowania międzyludzkiego. 2010. W: Zrozumieć Innego. Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej. Red. O. Glebova, M. Niemiec-Knaś, Częstochowa: Wydawnictwo AJD, str. 99-105.
Markowski Grzegorz, Cele nauczania specjalistycznego języka francuskiego na lektoratach w szkołach wyższych. 2009, Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania języków obcych. Red. M. Grabara, Częstochowa, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, str. 105-112.
Markowski Grzegorz, Komunikacja międzykulturowa a proces nauczania dorosłych francuskiego języka specjalistycznego jako obcego. 2009, Neofilolog, 33, Poznań, str. 239-246.
Markowski Grzegorz, L'influence de l'âge des jeunes apprenants sur leur attitude envers le processus d'apprentissage de la langue étrangère . 2008, Synergies Pays Scandinaves, 3, Arhus, str. 45-50.
Markowski Grzegorz, Rola gier i zabaw w nauczaniu dorosłych na przykładzie francuskiego języka specjalistycznego jako obcego. 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. TOM I, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, str. 75-80.
Markowski Grzegorz, Gry leksykalne w nauczaniu francuskiego języka handlowego. 2006, Języki Obce w Szkole, 2, Warszawa, str. 53-57.
Markowski Grzegorz, Utilité didactique des textes authentiques dans l'enseignement du français langue étrangère des affaires aux adultes. 2006, Synergies Pologne, 2, Kraków, str. 132-138.
Markowski Grzegorz, Rola i zadania nauczyciela w zakresie wczesnego nauczania języków obcych w jednoczącej się Europie. 2005, Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice, str. 246-250.
Markowski Grzegorz, Types et rôle de la mémoire humaine. 2005, Synergies Pologne, 1, Kraków, str. 100-105.
Markowski Grzegorz, Możliwości przyśpieszenia recepcji w procesie nauczania języka francuskiego specjalistycznego z wykorzystaniem tekstów autentycznych korespondencji handlowej. 2004, Neofilolog, 25, Poznań, str. 31-35.
Markowski Grzegorz, Quelques considérations à propos de l'évaluation linguistique et de l'utilité glottodidactique des documents en français langue de spécialité . 2004, Actes du 8e Séminaire international d'études doctorales, Prešov, str. 269-273.
Markowski Grzegorz, Rola autentycznych dokumentów handlowych w procesie nauczania specjalistycznego języka francuskiego jako obcego. 2004, Neofilolog, 26, Poznań, str. 91-94.
Markowski Grzegorz, Różnorodność rozwiązań instytucjonalnych i podejść metodologicznych w zakresie wczesnego nauczania języków obcych zalecanego przez Radę Współpracy Kulturalnej Unii Europejskiej. 2002, Studia Neofilologiczne 3 - Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Red. P. Płusa, I. Świtała, Częstochowa, str. 35-41.
Markowski Grzegorz, Sprawozdanie z projektu opracowanego przez Radę Współpracy Kulturalnej Unii Europejskiej - recenzja książki L'enseignement des langues étrangères à l'école primaire (5-6 ans/10-11ans). 2002, Studia Neofilologiczne 3 - Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Red. P. Płusa, I. Świtała, Częstochowa, str. 391-392.
Markowski Grzegorz, Funkcje stymulujące technik zabawowych w procesie akwizycji języków obcych na przykładzie języka francuskiego. 2001, Teoria i praktyka dydaktyki języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Red. J. Arabski, Katowice, Wyd. UŚ, str. 54-60.
Wykłady i stypendia na zagranicznych uczelniach
2016, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.
2014, Université Libre de Bruxelles, Bruksela, Belgia.
2013, FIF Dresden, Dresden University of Applied Sciences (HTW), Drezno, Niemcy.
2013, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.
2013, Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures étrangères, Bukareszt, Rumunia.
2012, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, Faculté de Lettres, Valenciennes, Francja.
2012, Université d'Estrémadure ( Universidad de Extremadura ) , Faculté de Lettres et Philosophie, Cáceres, Hiszpania.
2012, Fraunhofer IFF, Magdeburg, Niemcy.
2011 (maj), Université de Kirikkale, Faculté des Sciences et des Lettres, Kirikkale, Turcja.
2011 , Université Stendhal-Grenoble 3, Centre Universitaire d'Etudes Françaises (CUEF), Grenoble, Francja.
2011 (październik), Université de Kirikkale, Faculté des Sciences et des Lettres, Kirikkale, Turcja.
2010, Université de Naples «L'Orientale», Faculté de Langues et Littératures étrangères, Neapol, Włochy.
2010, Université de Rome «La Sapienza», Faculté de Lettres et Philosophie, Rzym, Włochy.
2009, Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures étrangères, Bukareszt, Rumunia.
2008, Université d'Angers, UFR Lettres, Langues et Sciences Humaines, Angers, Francja.
2002, Université de Franche-Comté, Centre de Linguistique Appliquée, Besançon, Francja.
Instytut Językoznawstwa
pl. Mikołaja Kopernika 11
45-040 Opole
pok. 203
tel.: +48 77 541 60 03
e-mail: ij@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382