Dr Marzanna Pogorzelska z naszego instytutu otrzymała z Narodowego Centrum Nauki grant w ramach projektu „Miniatura 8” na realizację działania naukowego. Planowane działanie, zatytułowane „Rola podręczników językowych w budowaniu kompetencji międzykulturowych. Przypadek Szwecji”, pozwoli z jednej strony na kompleksową analizę sposobów wprowadzania treści międzykulturowych do nauki języka angielskiego we współczesnych podręcznikach, a z drugiej umożliwi prześledzenie zmian, jakie dokonywały się w tym zakresie na przestrzeni dekad w Szwecji. Historyczny aspekt badania będzie miał na celu pokazanie możliwości ewolucji podręczników w kierunku aktywnej akceptacji kulturowej różnorodności. Planowane działanie będzie miało formę kwerendy przeprowadzonej w wydawnictwach publikujących podręczniki do nauki języka angielskiego w Szwecji, bibliotekach oraz organizacjach The Swedish Society for the Study of English i The Swedish Association of Educational Writers. Badanie będzie realizowane w obszarze krytycznej lingwistyki stosowanej, a jego bezpośrednie efekty zostaną zaprezentowane w artykułach naukowych. Ponadto uzyskane dane posłużą do zaplanowania pełnowymiarowego projektu badawczego dotyczącego systemowego, porównawczego badania programu ukrytego, procesu tworzenia oraz recepcji podręczników językowych używanych w Polsce i Szwecji pod kątem kształtowania przez nie kompetencji międzykulturowych. Koncentracja na materiałach edukacyjnych używanych w Szwecji wynika ze specyficznego na tle Europy szwedzkiego kontekstu edukacyjnego, w którym istotne znaczenie ma promowanie wartości międzykulturowych, obywatelskiego zaangażowania oraz zapobiegania dyskryminacji, w tym ksenofobii.