dr Magdalena Szyszka

Mail: mszyszka@uni.opole.pl

Position: Assistant Professor

Education: MA in English Philology, PhD in Humanities

Research interests: second/foreign language acquisition, individual learner differenceslearner autonomy, language learning strategies, English pronunciation learning and teaching, voice production and emission

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6843-3238 https://scholar.google.com/citations?user=mkA5_fUAAAAJ

 

Selected publications

  • Books

Szyszka, Magdalena. (2017). Pronunciation Learning Strategies and Language Anxiety: In Search of an Interplay. Berlin: Springer.

Piechurska-Kuciel, E., Szymańska-Czaplak, E., & Szyszka, M. (Eds.) (2017). At the crossroads: Challenges of foreign language learning. Berlin: Springer.

Piechurska-Kuciel & M. Szyszka (Eds.) (2015). The Ecosystem of the Foreign Language Learner: Selected Issues. Cham: Springer. ISBN 978-3-319-14333-0 (str. 200)

  • Other publications

 

Szyszka, M. (2020). Learners’ attitudes to first, second and third languages pronunciation in structuring multilingual identity. Applied Linguistics Review, AoP, 1-21, DOI:10.1515/applirev-2019-0061

Szyszka, M., Smirnov, I., Benchetrit, R., (2018). Towards crossing the borders in foreign language teacher training: A report on a pilot phase of the Tandem Learning for Teacher Training project. Pogranicze. Polish Borderlands Studies, 6(4), 263-277.

Pawlak, M., & Szyszka, M. (2018). Researching pronunciation learning strategies: An overview and a critical look. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(2), 293-323.

Szyszka, M. (2018). Pronunciation learning environment: EFL students’ cognitions of in-class and out-of-class factors affecting pronunciation acquisition. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 4(1), 121-139.

Piechurska-Kuciel, E., & Szyszka, M. (2018). Compensatory strategies in senior foreign language students. In D. Gabryś-Barker (Ed.), Third age learners of foreign languages. Bristol: Multilingual Matters.

Szyszka, M. (2016). English Pronunciation Teaching at Different Educational Levels: Insights Into Teachers’ Perceptions and Actions. Research in Language, 14(2), pp. 165-180. doi:  10.1515/rela-2016-0007

Szyszka, M. (2015). Multimedia in Learning English as a Foreign Language as Preferred by German, Spanish, and Polish Teenagers. W: M. Adams-Tukiendorf, L. Piasecka & P. Wilk (eds.), New Media and Perennial Problems in Foreign Language Learning and Teaching. Berlin: Springer.

Szyszka, M. (2015). Good English Pronunciation Users and their Pronunciation Learning Strategies. Research in Language13(1), 93-106.

Szyszka, M. & Adams-Tukiendorf, M. (2015). Znajomość języka za przewodnika. Opolska anglistyka otwarta dla uczniów i nauczycieli. Indeks, 3-4(157-158), 101-102.

Szyszka, M. (2014). Refleksje nad strategiami uczenia się wymowy. W: M. Baran-Łucarz (ed.),  Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych (203-212). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Szyszka, M. (2014). Pronunciation learning strategy chains: a qualitative approach. W: D. Gabryś-Barker & A. Wojtaszek (eds.), Studying Second Language Acquisition from a Qualitative perspective. Berlin: Springer.

Szyszka, M. (2013). Dbam o swój głos. Modelowe Nauczanie: Opolski Przegląd Edukacyjny 2, 34-36. Opole: Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Szyszka, M. (2012). Variability in pronunciation learning strategies’ use. Topics in Applied Linguistics: Stability and Variability, W: E. Piechurska-Kuciel & L. Piasecka (eds.), Variability and Stability in Foreign and Second Language Learning Contexts. Volume 2, 228-247. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishers.

Szyszka, M. (2011). Foreign Language Anxiety and Self-Perceived English Pronunciation Competence. Studies in Second Language Learning and Teaching , 1 (2), 283-300.

Szyszka, M. (2007). More autonomy in English pronunciation learning! Speak Out! The Newsletter of the Pronunciation Special Interest Group. A Special Issue ‘From Poland with Phon,’ 38, 22-24.

Szyszka, M. (2006). Phonetic Portfolio – towards learner autonomy. Dydaktyka Fonetyki Języka Obcego w Polsce. Referaty z szóstej konferencji naukowej. Mikorzyn, 8-10 maja 2006, 239-246. Konin: PWSZ w Koninie, 2006.

Szyszka, M. (2003). Efekty dydaktyki wymowy języka angielskiego w oparciu o transkrypcję fonemiczną. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, 1(2), 145-149. Konin: PWSZ w Koninie.

Udostępnij post

Skip to content