Katedra Akwizycji Języka Angielskiego

Początki logopedii w Opolu należy wiązać z osobą dr hab. Grażyny Jastrzębowskiej, prof. UO, znanej ekspertki w dziedzinie neurologopedii i logopedii wychowawczej. To prof. Jastrzębowska budowała i rozwijała w Polsce ideę kształcenia logopedów, była autorką monografii, licznych rozdziałów w pracach zwartych, współredaktorką i współautorką – nagradzanych i cieszących się dużą popularnością w Polsce – podręczników akademickich z obszaru logopedii i jej specjalności – neurologopedii (m. in. Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki; Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki), a także organizatorką i wykładowczynią Podyplomowego Studium Logopedycznego w UO od 1993 roku, na którym wykłady prowadzili czołowi przedstawiciele polskiej logopedii i językoznawstwa, m.in. prof. M. Pąchalska, S. Grabias, T. Gałkowski, Z. Tarkowski, S. Gajda.

Równolegle ze studiami podyplomowymi Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego kształcił przyszłych logopedów na specjalności logopedycznej w ramach filologii polskiej, następnie na studiach licencjackich na kierunku logopedia z językiem polskim jako obcym, a od 2023 r. na II stopniu studiów magisterskich. Studia te mają charakter praktyczny, zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów, praktyków zatrudnionych w placówkach oświatowych, szpitalach, poradniach i gabinetach logopedycznych naszego województwa. Rosnące zainteresowanie studiami, a także rozwój naukowy kadry pracowniczej pozwoliły na utworzenie w 2024 r. w Instytucie Językoznawstwa UO Katedry Logopedii. Równocześnie Katedra ściśle współpracuje z Katedrą Języka Polskiego, kształcąc przyszłych nauczycieli i lektorów języka polskiego jako obcego.

Prowadzone przez pracowników KL badania naukowe i praktyka logopedyczna skupiają się wokół kompetencji komunikacyjnej dzieci ze spektrum autyzmu i z całościowym zaburzeniem rozwoju, parafunkcji i dysfunkcji układu orofacjalnego, terapii miofunkcjonalnej oraz diagnozy i terapii pacjentów ortodontycznych i ortognatycznych. W kręgu zainteresowań pracowników Katedry jest także logopedia szkolna i przedszkolna (język ucznia, sprawność słuchania i mówienia, logorytmika i muzykoterapia w pracy z dziećmi), logopedia międzykulturowa (interferencje językowe w mowie osób dwujęzycznych, dialektalne nacechowanie mowy, glottodydaktyka polonistyczna), logopedia artystyczna i gerontologopedia.

Przy Katedrze od 2023 r. działa Studenckie Koło Naukowe „Zaloguj się”, które zrzesza studentów i wykładowców dzielących się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz pasją logopedyczną. Głównymi zadaniami Koła są działania z zakresu profilaktyki logopedycznej, w ramach których studenci nawiązują współpracę z różnymi specjalistami oraz społecznością Opola. Z inicjatywy członków Koła powstało Studenckie Forum Logopedyczne, na którym zaproszeni eksperci odkrywają przed uczestnikami nieznane dotąd tajniki zawodu logopedy, a także poszerzają wiedzę dotyczącą nauk pokrewnych.

Przy Katedrze powstaje też Akademicka Poradnia Logopedyczna „Na końcu języka”, której celem jest stworzenie bezpłatnej przestrzeni terapeutycznej dla mieszkańców Opola i okolic. Pacjenci będą mogli uzyskać kompleksową pomoc w zakresie zaburzeń mowy i głosu, takich jak problemy z artykulacją, rozwojem mowy oraz zaburzeniami mowy wieku dorosłego i senioralnego. Działalność Poradni będzie obejmować konsultacje logopedyczne, długoterminowe terapie logopedyczne, przesiewowe badania logopedyczne oraz działania profilaktyczne i edukacyjne.

dr hab. Danuta Lech-Kirstein, prof. UOkierowniczka katedry
mgr Sandra Caban
mgr Agnieszka Kruk
mgr Gabriela Kubala
mgr Aneta Mironowicz
mgr Natalia Ogórek
dr Sebastian Taboł

Przejdź do treści