dr hab. Anna Tabisz, prof. UO

Lingwodydaktyczka, językoznawczyni, kierowniczka Katedry Języka Polskiego w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Jej zainteresowania badawcze mieszczą się w obrębie: dyskursu edukacyjnego, lingwodydaktyki, lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki oraz psycholingwistyki. Problemy szczegółowe, które podejmuje w badaniach własnych, to m.in.: komunikacja dydaktyczna, kształcenie językowe w szkole, sprawność pisania i mówienia. Autorka „Kompetencji tekstotwórczych uczniów na przykładzie rozprawki” oraz licznych artykułów naukowych. Redaktorka i współredaktorka tomów z serii „Języka a Edukacja”.

Prywatnie żona taternika i mama dwóch córek – Julii i Hani. Miłośniczka sztuki oraz prozy Johna Maxwella Coetzeego.

 

  1. Monografia autorska:
  2. Tabisz, 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 176.
  3. Redakcja i współredakcja wieloautorskich monografii
  4. Tabisz (red.), 2017, Język a Edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 269.
  5. Tabisz (red.), 2014, Język a Edukacja 3: Świadomość językowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 259 (współredakcja J. Nocoń).
  6. Tabisz (red.), 2013, Język a Edukacja 2: Tekst edukacyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 197 (współredakcja J. Nocoń).
  7. Wybrane artykuły:
  8. Tabisz, 2010, Szkoła czy szkółka pisania – o przyczynach słabej kompetencji tekstotwórczej uczniów, Uczeń w świecie języka i tekstu, red. J. Nocoń i E. Łucka-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 215-227.
  9. Tabisz, 2010, Komizm nazw osobowych w „Koszmarnym Karolku” Francesci Simon, Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska i E. Łucka-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 248-260.
  10. Tabisz, 2010, Grzeczność językowa w telewizyjnych programach edukacyjnych dla dzieci (na przykładzie Jedynkowego przedszkola), „Studia Pragmalingwistyczne” II, s. 203-216.
  11. Tabisz, 2010, Treści kulturowe w zadaniach dydaktycznych w wybranych podręcznikach do kształcenia językowego, Aspekty komunikacji w kształceniu polonistycznym, red. J. Krawczyk i R. Makarewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 53-68 (współautorka E. Łucka-Zając).
  12. Tabisz, 2012, Miejsce „szkolnej gramatyki” w kształceniu sprawności tekstotwórczych, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 57–68.

Tabisz, 2012, Czego i w jaki sposób uczą w telewizyjnych programach edukacyjnych? – na przykładzie „Jedynkowego przedszkola”, Poznawanie świata w edukacji dziecka, red. K. Gąsiorek i I. Paśko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 537-550.

  1. Tabisz, 2012, Nazwy telewizyjnych programów dla dzieci, Jednotlivé a všeobecné v onomastike. 18. slovenská onomastická konferencia, Prešov 12.–14. septembra 2011, red. M. Ološtiak, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Preszów s. 351-359; http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Olostiak3/index.html.
  2. Tabisz, 2012, Język zagubiony w czasie, „Polonistyka”, nr 8, s. 44-47.
  3. Tabisz, 2013, Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów, „Edukacja”, nr 4, s. 90-100.
  4. Tabisz, 2013, Od protojęzyka do sprawności mówienia, „Polonistyka”, nr 10, s. 7-13
  5. Tabisz, 2014, Autokorekta wypowiedzi mówionej jako wyraz świadomości językowej, Język a Edukacja 3: Świadomość językowa, red. J. Nocoń i A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 131-139.
  6. Tabisz, 2014, Czy w szkole uczy się mówienia?, Kultura mówienia dawniej i dziś, red. A. Kułakowska i A. Myszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 233-243.
  7. Tabisz, 2015, Metatekst w ustnej wypowiedzi argumentacyjnej ucznia, Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej, „Czerwona Seria” Instytutu Filologii Polskiej UMCS, vol. 34, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, T. Piekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 133-148.
  8. Tabisz, 2015, Czy szkoła uczy mówienia? O ustnych wypowiedziach gimnazjalistów, „Polonistyka. Innowacje”, nr 1, s. 54-69.
  9. Tabisz, 2016, Modalność epistemiczna w ustnych wypowiedziach maturzystów, „Stylistyka” XXV, s. 429-443.
  10. Tabisz, 2017, Lekcje mówienia – o (nie)płynności wypowiedzi, Język a Edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, red. A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 253-264.
  11. Tabisz, 2017, Termin w dydaktyce szkolnej, „Stylistyka” XXVI, s. 205-228.
  12. Tabisz, 2017, Wpływ mediów na ustne wypowiedzi maturzystów, „Medialingvistika”, nr 6, s. 192-194.
  13. Tabisz, 2018, Czy zmierzch kultury mówienia? – o wybranych cechach ustnych wypowiedzi maturzystów, Istnieć w kulturze, istnieć w kulturach: między teorią a praktyką edukacyjną, red. A. Rypel i D. Jastrzębska-Golonka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 186-202.
  14. Tabisz, 2018, Siedem grzechów głównych przeciwko rozwijaniu sprawności mówienia w szkole, W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane…: Księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3668, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 285-297.
  15. Tabisz, 2018, Wiedza językowa a sprawność mówienia, Z problematyki kształcenia językowego 7, red. E. Awramiuk i A. Rozumko, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 47-59.
  16. Tabisz, 2018, Portfolio językowe – wykorzystanie EPJ w nauczaniu języka polskiego jako ojczystego (na przykładzie sprawności mówienia), Polonistyka na początku XXI wieku: diagnozy, koncepcje, perspektywy 5: W kręgu (glotto)dydaktyki, red. A. Achtelik i K. Graboń, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 265-282.
  17. Tabisz, 2019, O pytaniach podczas rozmowy maturalnej z języka polskiego, „Kształcenie Językowe”, nr 17.
  18. Tabisz, 2019, Zarządzanie głosem w perspektywie edukacyjnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria”, 4(57).
  19. Tabisz, 2019, „Perhaps you remember…?” About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews, „Stylistyka”, vol. 28.
  20. Tabisz 2020, Czy lekcje języka polskiego uczą myślenia? „Polonistyka. Innowacje”, nr 11.
  21. Tabisz, 2020, O zadawaniu pytań na lekcji języka polskiego. Studium przypadku, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 29.

 


Udostępnij post

Skip to content