Lingwodydaktyczka, językoznawczyni, kierowniczka Katedry Języka Polskiego w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Jej zainteresowania badawcze mieszczą się w obrębie: dyskursu edukacyjnego, lingwodydaktyki, lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki oraz psycholingwistyki. Problemy szczegółowe, które podejmuje w badaniach własnych, to m.in.: komunikacja dydaktyczna, kształcenie językowe w szkole, sprawność pisania i mówienia. Autorka „Kompetencji tekstotwórczych uczniów na przykładzie rozprawki” oraz licznych artykułów naukowych. Redaktorka i współredaktorka tomów z serii „Języka a Edukacja”.
Prywatnie żona taternika i mama dwóch córek – Julii i Hani. Miłośniczka sztuki oraz prozy Johna Maxwella Coetzeego.
- Monografia autorska:
- Tabisz, 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 176.
- Redakcja i współredakcja wieloautorskich monografii
- Tabisz (red.), 2017, Język a Edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 269.
- Tabisz (red.), 2014, Język a Edukacja 3: Świadomość językowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 259 (współredakcja J. Nocoń).
- Tabisz (red.), 2013, Język a Edukacja 2: Tekst edukacyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ss. 197 (współredakcja J. Nocoń).
- Wybrane artykuły:
- Tabisz, 2010, Szkoła czy szkółka pisania – o przyczynach słabej kompetencji tekstotwórczej uczniów, Uczeń w świecie języka i tekstu, red. J. Nocoń i E. Łucka-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 215-227.
- Tabisz, 2010, Komizm nazw osobowych w „Koszmarnym Karolku” Francesci Simon, Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska i E. Łucka-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 248-260.
- Tabisz, 2010, Grzeczność językowa w telewizyjnych programach edukacyjnych dla dzieci (na przykładzie Jedynkowego przedszkola), „Studia Pragmalingwistyczne” II, s. 203-216.
- Tabisz, 2010, Treści kulturowe w zadaniach dydaktycznych w wybranych podręcznikach do kształcenia językowego, Aspekty komunikacji w kształceniu polonistycznym, red. J. Krawczyk i R. Makarewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 53-68 (współautorka E. Łucka-Zając).
- Tabisz, 2012, Miejsce „szkolnej gramatyki” w kształceniu sprawności tekstotwórczych, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 57–68.
Tabisz, 2012, Czego i w jaki sposób uczą w telewizyjnych programach edukacyjnych? – na przykładzie „Jedynkowego przedszkola”, Poznawanie świata w edukacji dziecka, red. K. Gąsiorek i I. Paśko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 537-550.
- Tabisz, 2012, Nazwy telewizyjnych programów dla dzieci, Jednotlivé a všeobecné v onomastike. 18. slovenská onomastická konferencia, Prešov 12.–14. septembra 2011, red. M. Ološtiak, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Preszów s. 351-359; http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Olostiak3/index.html.
- Tabisz, 2012, Język zagubiony w czasie, „Polonistyka”, nr 8, s. 44-47.
- Tabisz, 2013, Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów, „Edukacja”, nr 4, s. 90-100.
- Tabisz, 2013, Od protojęzyka do sprawności mówienia, „Polonistyka”, nr 10, s. 7-13
- Tabisz, 2014, Autokorekta wypowiedzi mówionej jako wyraz świadomości językowej, Język a Edukacja 3: Świadomość językowa, red. J. Nocoń i A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 131-139.
- Tabisz, 2014, Czy w szkole uczy się mówienia?, Kultura mówienia dawniej i dziś, red. A. Kułakowska i A. Myszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 233-243.
- Tabisz, 2015, Metatekst w ustnej wypowiedzi argumentacyjnej ucznia, Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej, „Czerwona Seria” Instytutu Filologii Polskiej UMCS, vol. 34, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, T. Piekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 133-148.
- Tabisz, 2015, Czy szkoła uczy mówienia? O ustnych wypowiedziach gimnazjalistów, „Polonistyka. Innowacje”, nr 1, s. 54-69.
- Tabisz, 2016, Modalność epistemiczna w ustnych wypowiedziach maturzystów, „Stylistyka” XXV, s. 429-443.
- Tabisz, 2017, Lekcje mówienia – o (nie)płynności wypowiedzi, Język a Edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, red. A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 253-264.
- Tabisz, 2017, Termin w dydaktyce szkolnej, „Stylistyka” XXVI, s. 205-228.
- Tabisz, 2017, Wpływ mediów na ustne wypowiedzi maturzystów, „Medialingvistika”, nr 6, s. 192-194.
- Tabisz, 2018, Czy zmierzch kultury mówienia? – o wybranych cechach ustnych wypowiedzi maturzystów, Istnieć w kulturze, istnieć w kulturach: między teorią a praktyką edukacyjną, red. A. Rypel i D. Jastrzębska-Golonka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 186-202.
- Tabisz, 2018, Siedem grzechów głównych przeciwko rozwijaniu sprawności mówienia w szkole, W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane…: Księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3668, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 285-297.
- Tabisz, 2018, Wiedza językowa a sprawność mówienia, Z problematyki kształcenia językowego 7, red. E. Awramiuk i A. Rozumko, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 47-59.
- Tabisz, 2018, Portfolio językowe – wykorzystanie EPJ w nauczaniu języka polskiego jako ojczystego (na przykładzie sprawności mówienia), Polonistyka na początku XXI wieku: diagnozy, koncepcje, perspektywy 5: W kręgu (glotto)dydaktyki, red. A. Achtelik i K. Graboń, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 265-282.
- Tabisz, 2019, O pytaniach podczas rozmowy maturalnej z języka polskiego, „Kształcenie Językowe”, nr 17.
- Tabisz, 2019, Zarządzanie głosem w perspektywie edukacyjnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria”, 4(57).
- Tabisz, 2019, „Perhaps you remember…?” About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews, „Stylistyka”, vol. 28.
- Tabisz 2020, Czy lekcje języka polskiego uczą myślenia? „Polonistyka. Innowacje”, nr 11.
- Tabisz, 2020, O zadawaniu pytań na lekcji języka polskiego. Studium przypadku, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 29.