Dr hab. profesor UO Marzena Makuchowska z Instytutu Językoznawstwa znalazła się wśród autorów kompendium nagrodzonego przez towarzystwo naukowe Children’s Literature Association z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Wyróżniona nagrodą za 2025 rok książka to monografia wieloautorska pt. Learning to Read, Learning Religion. Catechism primers in Europe from the sixteenth to the nineteenth centuries, pod redakcją zespołu: Britta Juska-Bacher (Szwajcaria), Matthew Grenby (Wielka Brytania), Tuija Laine (Finlandia), Wendelin Sroka (Niemcy) i wydana w 2023 roku przez John Benjamins Publishing Company w Amsterdamie, jako 14. tom prestiżowej serii Children’s Literature, Culture, and Cognition.
Nagrodę ChLA Edited Book Award przyznaje się dla uhonorowania wybitnych publikacji na temat historii, krytyki i badań literatury dziecięcej. Tym razem oceniane dzieło uznano za wyjątkowy wkład w tę dziedzinę, przemyślany i świetnie skoordynowany projekt redakcyjny oraz imponującą pracę archiwalną (z uzasadnienia Naomi Lesley, przewodniczącej ChLA Edited Book Award).
Główna część monografii przedstawia historię rozwoju catechism primers –katechizmów z funkcją elementarza, nauka czytania bowiem (poznawanie liter, sylabizowanie, składanie wyrazów) miała pierwotnie charakter sakralny – umożliwiała przyswojenie najważniejszych modlitw, pieśni oraz tekstów doktrynalnych (zarówno w katechizmach katolickich, jak i protestanckich oraz prawosławnych). Na przestrzeni stuleci podręczniki te ewoluowały, stając się coraz mniej katechizmami, a coraz bardziej elementarzami, w końcu całkowicie przeszły do sfery pedagogiki świeckiej. Książka pokazuje te procesy na przykładzie 17 krajów i regionów Europy (głównie zachodniej), w tym na ziemiach polskich – w rozdziale Catechism primers in Poland opracowanym przez pracowniczkę naszej uczelni, Marzenę Makuchowską.
Warto dodać, iż nagrodzona książka jest owocem czteroletniej (2018-2022) pracy badawczej i redakcyjnej.
Serdecznie gratulujemy!