dr Mariola Majnusz-Stadnik

Dr Mariola Majnusz-Stadnik

Adiunkt w Instytucie Językoznawstwa

Kierownik Katedry Języka Niemieckiego

E-Mail: mmajnusz@uni.opole.pl

Plac Staszica, pok. 114

Collegium Maius, pok. 112

 

 

Dr Mariola Majnusz-Stadnik jest absolwentką studiów magisterskich Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego i Uniwersytetu w Haale oraz studiów magisterskich Marketingu i zarządzanie Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu. Obie pracy magisterskie obroniła w 2005 roku. W 2007r. ukończyła studia podyplomowe z Kształcenia Tranlatorycznego. W 2007 i 2010 otrzymała stypendium DAAD i prowadziła badania na niemieckich uniwersytetach w Haale an der Saale oraz Darmstadt. Doktorat obroniła w roku 2011 na podstawie pracy Frazeologia w polskiej i niemieckiej reklamie prasowej. Formy, funkcje, modyfikacje. Od października 2005 jest związana zawodowo z Instytutem Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego, najpierw na stanowisku asystenta (od 2005r.), następnie po obronie pracy doktorskiej na stanowisku adiunkta (od 2012r.). Od 2020r. pełni funkcje Kierownika Katedry Języka Niemieckiego.

 

Zainteresowania badawcze: język reklamy, frazeologie języka niemieckiego i polskiego, pragmalingwistyka, lingwistyka tekstu, translatoryka

Pełnione funkcje:

  • Kierownik Katedry Języka Niemieckiego (od 2020r.)
  • zastępca dyrektora Instytutu Filologii Germańskiej  (2012-2014)
  • Opiekun praktyk zawodowych studentów germanistyki (od 2014r.)
  • Członek Wydziałowej Komisji Wyborczej (2015-2018)
  • Koordynator USOS (2014 – 2018)
  • Członek instytutowej komisji ERASMUS (2016-2020)
  • Członek rady programowej germanistyki (2015-2021)

 

Publikacje:

Monografie:

Majnusz-Stadnik, Mariola: Andere Länder, andere Werbestrategien. Phraseologismen und deren Modifikationen in polnischen und deutschen Werbeanzeigen. Opole 2014.

Współautorstwo: Schlesien als Kulturregion Europas. Ein Studien- und Lesebuch zu geschichtlichen, literatur-, sprach- und kulturwissenschaftlichen Querschnittsthemen, Opole 2020.

 

Redakcja:

Majnusz-Stadnik, Mariola; Scheller-Boltz, Dennis: Zweisprachige Lexikografie – Entwicklung, Stand, Tendenzen, w: Zhu, Jianhua; Zhao, Jin; Szurawitzki, Michael (red.): Germanistik zwischen Tradition und Innovation. Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses. Shanghai, 2015. Band 2. (Publikationen der Internationalen Vereinigung für Germanistik, 21). Frankfurt a.M. 2016, s. 351-383.

 

Artykuły (wybór):

Majnusz-Stadnik Mariola: Idiomatische falsche Freunde als Übersetzungsproblem der besonderen Art, w:  Kwartalnik Neofilologiczny, 2020, vol. 67, nr 3, s. 406-418.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Einige Bemerkungen zur Emanzipation des Frauenbildes in der deutschen und polnischen Phraseologie, w:  Germanica Wratislaviensia. ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS, 2019, vol. 144, s.175-183.

 Majnusz-Stadnik, Mariola: Das schöne, aber schwache Geschlecht. Das Bild der Frau in der deutschen Phraseologie mit Vergleichsbeispielen aus der polnischen Sprache, w: Lasatowicz, Maria K.; Bogacki, Jarosław (red.): Die deutsche Sprache in kulturell mehrfach kodierten Räumen. Medien, Kultur, Politik. Berlin 2018, s. 137-148.

Majnusz-Stadnik Mariola: Imagebildung und Vertrauenserweckung durch lexikalische Besonderheiten in Werbeanzeigen von Banken und Finanzinstituten, w: Einblicke – Rückblicke: Beiträge zur deutschen Phraseologie und Parömiologie aus intra- und interlingualer Sicht, Phraseologie und Parömiologie, 2018, s.129-139

Majnusz-Stadnik, Mariola: Im Anfang war das Wort, danach … kam die Werbung. Die Magie der Werbesprache, w: Dargiewicz, Anna (red.): Anfang. Olsztyn 2016, s. 249-259.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Ein Märchen aus 1001 Nacht“ – Phraseologismen in den Werbeanzeigen von Reiseunternehmen, w: Jokiel, Małgorzata, Pelka, Daniela (red.): Germanistische Werkstatt. Opole 2015, Tom 6, s. 103-113.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Darauf geben wir Ihnen unser Wort! Phraseologismen und ihre Modifikationen in der deutschen und polnischen Versicherungswerbung, w: Kaczmarek, Dorota; Makowski, Jacek; Michoń, Marcin; Weigt, Zenon (red.): Felder der Sprache – Felder der Forschug. Łódź 2015.

Współautorstwo: Polnische Neuphraseme als Spiegel gegenwärtiger Tendenzen in der polnischen Phraseologie – unter Einbeziehung des Deutschen, w: Newerkla, Stefan, Poljakow, Fedor (red.): Wiener Slavistisches Jahrbuch. Wiesbaden 2015, s. 177-197.

Majnusz-Stadnik, Mariola: „Kobieta zmienną jest” Stereotypowy obraz kobiety w paremii polskiej, w: New Approaches to Gender and Queer Research in Slavonic Studies. Wiesbaden 2015, s. 317-327.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Zu Funktionen von Phraseologismen und Modifikationen in deutschen und polnischen Werbeanzeigen, w: Academic Journal of Modern Philology. Wrocław 2014, s. 27-43.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Językowy czar tekstów reklamowych czyli kilka uwag o frazeologizmach w polskich i niemieckich ogłoszeniach prasowych. Łódź 2014, s. 75-85.

Majnusz-Stadnik, Mariola: 25 Jahre Werbung in Polen: Entwicklung – Stand – Tendenzen, w: Język Polski 25 lat po przełomie. Die polnische Sprache 25 Jahre nach der Wende. Hildesheim 2014, s. 311-326.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Modifikationen der geflügelten Worte in den polnischen und deutschen Werbeanzeigen, w: Lasatowicz, Maria Katarzyna; Rudolph, Andrea (red.): Corpora und Canones. Schlesien und andere Räume in Sprache, Literatur und Wissenschaft. Berlin 2013, s. 293-302.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Auf den Spuren der phraseologischen Modifikationen in der deutschen und polnischen  Automobilwerbung, w: Jelitto-Piechulik, Gabriela, Księżyk, Felicja (red.): Germanistische Werkstatt. Opole 2012, Tom 5, s. 69-85.

Majnusz-Stadnik, Mariola: Im Anfang war das Wort, danach die … geflügelten Worte. Einige Bemerkungen zur Verwendung der geflügelten Worte in den deutschen und polnischen Werbeanzeigen, w: Bartoszewicz, Iwona; Szczęk, Joanna; Tworek, Artur (red.): Linguistische Treffen in Wrocław. Im Anfang war das Wort I. Tom VIII, Dresden, Wrocław 2012, s. 185-193.

Majnusz-Stadnik, Mariola: „Wenn Worte wirken” – zur Form und Funktion der Substitution in der deutschen und polnischen Werbesprache, w: Jelitto-Piechulik, Gabriela, Księżyk, Felicja (red.): Germanistische Werkstatt. Opole 2011, Tom 4, s. 89-114.

Majnusz, Mariola: Formen und Funktionen der Einzeltextreferenz in den polnischen und deutschen Werbeanzeigen, w: Mikołajczyk, Beata (red.): Das Deutsche von außen betrachtet. Die deutsche Gegenwartssprache in der germanistischen Nachwuchsforschung in Polen. Poznań 2009, s. 55-65.

Majnusz, Mariola: Sprachlos, aber trotzdem sprachwirksam. Einige Bemerkungen zur Körpersprache, w: Kolago, Lech (red.): Studia Niemcoznawcze. Studien zur Deutschkunde. Warszawa 2008, Tom XXXVII, s. 597-607.

Majnusz, Mariola: Einige Bemerkungen zu den Wortspielen in der Werbemorphologie, w: Lasatowicz, Maria Katarzyna; Pelka, Daniela (red.): Prace Germanistyczne. Germanistische Werkstatt.  Opole 2008, Tom 3, s. 105-119.

 


 

Udostępnij post

Skip to content